아무래도 색소폰 연습을 하고 사람들과 색소폰에 대한 얘기를 하다보니, 이래저래 연습만이 아닌 보다 쉬운 돈쓰는 일에 신경이 쓰인다.
골프 못치는 사람이 연습할 생각하기보다는 쉽게 드라이버만 바꾸면 골프가 잘 쳐질 것 같은 생각하는 것과 마찬가지 아닐까?
현재 내가 배우는 선생님은 개인적으로 빈티지 셀마 솔로이스트 E (vintage Selmer Soloist E)가 제일 좋다고 한다.
여기서 빈티지란 재즈 색소폰 중에서도 비밥시대를 전후한 1940대부터 50년과 60년대 늦게는 1970년대 것도 포함하는 것이라고 한다.
이때의 마우스피스는 현재처럼 공장에서 대량으로 제조하는 것이 아니라, 숙련된 제작자가 하나하나 수작업으로 만들었다고 한다.
물론, 이런 것을 흉내낸 현대의 마우스피스들도 많이 있다.
그런데, 왜 같은 소리를 내지 않는 것인지는 나는 아직 그런 소리의 차이도 모르고 빈티지 마우스피스도 가지지 않아서 잘 모른다.
일단 내가 현재 가지고 있는 마우스피스가 어떤 것인가를 객관적으로 알기 위해서 미국 악기점 싸이트에 들어가 사진과 개요를 베껴왔다.
The classic returns.
Selmer Paris Soloist Alto Saxophone Mouthpiece
The Selmer Soloist mouthpieces for alto saxophones designed by Selmer (Paris) were inspired by the older Soloist model manufactured in the 1940s. Features include a round throat and traditional bead design. Precision tooled from a hard rubber bar, its inner chamber offers a nice direct volume with a warm, centered sound to play both jazz and classical repertoire.
Model C*: Tip: 1.70 / Table length: 22.00
Model C**: Tip: 1.80 / Table length: 22.00
Model D: Tip: 1.90 / Table length: 22.00
Model E: Tip: 2.00 / Table length: 22.00
Model F: Tip: 2.20) / Table length: 22.00
이 마우스피스는 사오년 전에 동교동에서 프로에게 반년 정도 레슨받을 때 추천해줘서 당시 구입해서 연습하던 것이다.
지금 보니 이것이 바로 현재의 레슨 선생님이 선호하는 빈티지의 같은 회사에 의한 복각품이다.
소리가 너무 순한 것 같아서 재작년에 다시 색소폰 강습을 들으면서 바꾼 놈이다.
E. Rousseau Studio Jazz Alto Saxophone Mouthpiece
The Studio Jazz series has been refined to allow the performer to maintain a solid tonal center and play with enough edge for excellent carrying power.
About Rousseau Mouthpieces
Each year, more saxophonists throughout the world are discovering the advantages provided by E. Rousseau mouthpieces. The reason is simple: E. Rousseau mouthpieces work. They work because Eugene Rousseau, active throughout the world as a soloist, has transformed the demands of today's performer into precision performance tools. When you purchase an E. Rousseau mouthpiece, you are making an artistic investment. You know that your investment is sound when you consider that all E. Rousseau mouthpieces meet the following rigid standards: (1) a unique, practical design that balances the baffle, sidewalls, and facing; (2) use of the finest quality hard rubber and metal; (3) thorough and exhaustive field-testing prior to manufacturing; and (4) careful inspection of each mouthpiece prior to shipping.
이것이 현재 내가 사용하고 있는 피스이다.
1999년에 미국 클리블랜드 근교의 멘터에서 애들을 데리고 살 때 현재 내가 가지고 있는 야마하의 색소폰을 구입했는데, 당시 악기 가게에서 이제 초급은 지나고 중급으로 접어들어간다는 뻥(?!)을 치고 추천받아 사온 마우스피스이다.
위의 셀마 솔로이스트와 생긴 것도 비슷하고 음색도 비슷한데, 아주 약간 강한 (edge) 소리의 특징이 있다.
쓰기도 편하고 음색도 마음에 들어서 현재 내가 사용하고 있다.
Quality mouthpiece for a contemporary sound.
Yanagisawa Metal Alto Saxophone Mouthpiece
Made with uncompromising quality, the Yanagisawa metal mouthpieces produce a truly bright and edgy quality. Perfect for the fusion or contemporary pop musician.
Yanagisawa silver-plated brass saxophone mouthpieces are designed and manufactured with the same uncompromising excellence that is the hallmark of the instruments themselves. They produce a true saxophone sound, enhanced with a brightness and edge that derives from the silver-plating of beautifully machined solid brass stock. All Yanagisawa metal mouthpieces feature square chambers and come complete with matching ligature and plastic cap. Visually as well as acoustically, these mouthpieces are true works of art, created for the true artist.
All Yanagisawa metal mouthpieces feature square chambers and come complete with matching ligature and cap. Visually as well as acoustically, these mouthpieces are true works of art, created for the true artist.
Order today with the no-risk assurance of our Total Satisfaction and Low Price Guarantees!
- Ligature: Yanagisawa Ligature Included
Material: Silver Plated Brass
Tip Openings: 5: 85 / 7: 95 / 9: 105
이건 아주 오래 전에 그러니 분명히 1999년 이전에 낙원상가에서 초급이 지났다고 추천해 달라고 해서 사온 쇠로된 마우스피스이다.
그런데 의외로 삑사리가 심하게 나서 (어제밤에 불어보니 삑사리도 않나고 아주 부드럽게 들림.^^) 서랍 깊이 간직해 두었던 마우스피스이다.
The standard plastic mouthpiece offered by Yamaha is a great starter piece.
Yamaha 4C Alto Saxophone Mouthpiece
The Yamaha YAC-1286 4C mouthpiece makes it easy to obtain a balanced, clear, and focused tone in any octave. Everyone from professionals to beginners likes this mouthpiece.
이건 아래의 야마하 앨토 색소폰을 구입할 때 같이 붙어온 마우스피스와 거의 같은 것이다.
실제 가지고 있는 마우스피스에는 4CM이라는 문자와 피스 위쪽에 Custom이라고 찍혀 있다.
아마도 당사의 제일 비싼 악기에 포함되는 것이니 더 좋은 재질과 좀 더 정확한 가공을 했을 것으로 추측된다.
한동안 혼자서 연습할 때 사용했지만, 위에서 언급한 레슨 프로가 셀머 쏠로이스트를 추천하면서 서랍에 넣어뒀다.
A new mouthpiece with the traditional sound of yesterday.
Jody Jazz DVNY Alto Saxophone Mouthpiece
If you tried the JodyJazz DV and loved the ease of play, but felt it was just too bright the DV NY is the mouthpiece for you. Several changes were made to the original DV, the most notable being a deeper chamber. The JodyJazz DV NY Alto Saxophone Mouthpiece is free-blowing with a robust sound and a lot of bottom end. The primary goal was to create a mouthpiece for the jazz saxophonist looking for a similar sound to the great artists from the 40s, 50s, and 60s. The mouthpiece also received a warm welcome from saxophone players using vintage Link and Meyer pieces. The DV NY produces a similar sound without the stuffiness and resistance.
What Does The DV NY Do?
Bigger Darker Tone
Effortless Playing
More Harmonics
Cleaner Articulation
Warmth & Beauty
Excellent Altissimo
Improved Intonation
How Does The DV NY Do It?
Deep Full Chamber
Golden section proportioning
Proprietary CNC facing technology
Perfect radius facing curve
Secondary Window
Hand finished baffle, tip rail and table
Play tested by Jody Espina
그리고 마우스피스들을 살펴보다가 이것을 주문했다가 현재 재고가 없어 백오더했다고 해서 취소했다.
현재 국내에서 수입상한테는 없어서 직접 미국에서 주문했는데. (tip opening #6)
(주문한 미국의 악기상에서는 리가춰가 같은 조디재즈사의 링-리가춰를 포함한다)
빈티지 재즈의 소리가 난다고 한다.
한번 소리가 어떤지 불어보고 싶다.
과연 나에게서도 좋은 소리가 날 것인가???
아래는 Jody Jazz사 홈피에 나와있는 사진과 설명이다.
국내에서 구할 수 있는 DV 마우스피스는 상대적으로 밝은 소리라고 한다.
The DV NY produces a darker, less bright tone than the contemporary sound of the DV. The deep baffle/chamber design of the DV NY produce a beautiful Classic Jazz Alto sound reminiscent of the masters of the 40's, 50’s and 60’s.
- To create the most efficient mouthpiece possible. That means that there is no stuffiness and little resistance.
- To emulate the sound of the Classic 50’s and 60’s Alto Sax players, while giving the sound an extra fatness from the secondary window.
- To produce the most beautiful tone on any JodyJazz mouthpiece so far.
그리고 빈티지 치고는 쎄지 않지만, 앨토 마으스피스의 기준같은 Meyer 5번 Medium 챔버를 색소폰나라 중고시장을 통해서 구했다.
집에 와서 불어보니 현재 사용하는 E. Rousseau의 Studio Jazz 보다 약간 소리가 굵고 부드럽고 에지가 없는 것 같다.
피스를 산 분이 여러 얘기를 해주는데, 혹시 가능하면 오토링크의 시그네춰 모델을 사용해보면 내가 좋아하는 소리일 것 같다고 추천해주었다
You actually can improve on a classic.
- The smaller C, C#, D & E tone hole diameters provide for better intonation
The new smaller cup diameter allows for better response and resonance
The custom handmade G1 neck improves response and flexibility
Key and hook placement have been changed for better comfort
The position, height, angle and shape of the left-hand spatula keys have all been carefully redesigned to provide extraordinary comfort and quick response.
All Yamaha saxophones feature an adjustable thumb rest to allow for precise and comfortable hand and fingering position.
Keywork designed from the player's perspective, with emphasis on comfort, speed, and overall playability. The natural feel of the keys eliminates the need to adapt to an unnatural or uncomfortable key layout.
Yamaha YAS-875EX Custom Series Alto Saxophone
The Yamaha YAS-875EX is an evolution of the tried-and-true, wildly popular 875 design that has been a favorite of saxophonists for many years. Its retooling was born of intense research and trials that leveraged the input of some of the world's finest reed musicians. The YAS-875EX features a smooth response and a deep, refined, colorful sound. Its mechanics are characterized by a solid feel with quick and nimble action, a wide dynamic range, stunning projection, and an authoritative tone with a beautifully defined total core.
Its depth and smoothness is incredible, and its tone and playability are at home in any kind of music. The size and shape of the key buttons have been changed for a better feel, while the new Custom necks enhance tonal resonance and give a quicker, more comfortable response. They feature a two-point bell brace for better efficiency, so you don't have to work as hard to sound great.
Building upon the success of the previous Custom line, the EX Alto has been retooled to offer the classical player many new and exciting features while maintaining the same beautiful sound and excellent intonation long associated with the Custom series. New features include a design change that lessons resistance and increases projection, ergonomic improvements that enhance the overall playability of the instrument and a new lightweight case design.
Order today with the no-risk assurance of our Total Satisfaction and Low Price Guarantees!
- Key: Eb
Auxilary Keys: Front F and High F#
Custom G1 (handmade) Neck
French brass neck, body and bell
Yellow brass keys with Mother of Pearl buttons
Drawn tone holes
Blue steel needle springs
Waterproof leather and wool felt pads with plastic tone boosters
이건 아직도 가지고 있는 이제 14년이나 15년 된 야마하의 앨토 색소폰 중 가장 좋은 모델이다.
당시 클리블랜드 교외의 큰 악기상에서 셀머와 비교해서 두 악기의 소리를 들었는데, 내 귀에는 이 야마하의 소리가 차이나게 예쁘게 들렸다.
현재 Custom EX의 전 모델로 그냥 Custom이라고 씌어있고, YAS-875 (Ser. #) 009647 이다.
내가 잘 못 부는데도 이 악기를 불면 다른 사람들이 소리가 좋다고 하는 것을 보면, 악기가 좋기는 좋은가 보다 하고 있다.
'색소폰 연주' 카테고리의 다른 글
2013.2.20: 화성학 #9, 마이너 5-2-1 진행 (0) | 2013.02.21 |
---|---|
2013.2.14(목): 개인레슨 #9, 새로운 마우스피스들 (0) | 2013.02.18 |
2013.2.8(금): 개인레슨 #8 (0) | 2013.02.08 |
2013.2.6(수): 화성학 #8 및 강습생 회식 (0) | 2013.02.07 |
아마 색소폰주자가 재즈화성학을 배우는 이유 (0) | 2013.02.05 |